Kategorier
Slow blog

Slow blog

Välkommen till min slow blog! Den uppdateras oregelbundet och kombinerar oförutsägbara tysta perioder med plötsliga aktivitetstoppar.

Kategorier
Uncategorized

Oxveckor

Nu är den här – raksträckan mellan jul och påsk. Sedan gamla tider kallar vi dessa veckor för oxveckorna, kanske för att det känns som att vi drar ett extra tungt lass just nu och får kämpa som bondesamhällets starka och envisa arbetsdjur med sänkt huvud. För vissa är det tyngsta själva omställningen att komma igång igen efter julhelgens långa ledighet, för någon annan är det midvintermörkret och för ytterligare någon handlar det mest om tanken på att det inte kommer någon enda helgdag förrän i april när påsken kommer.

Det är inte tunga veckor för alla. Det finns de som älskar omstartskänslan av ett nytt år och terminsstart. Andra har haft en jobbig jul – det har varit intensivt, ensamt eller svårt– och tycker det är skönt att vardagens rutiner kommer igång igen. Sedan finns ju dessutom sådana som älskar ledigheten lika mycket som vardagslunken.

Jag påminns om oxveckorna varje år när media rapporterar om dem (se till exempel https://kerstinjeding.se/radio-sweden-om-oxveckorna/).

De goda råden är ganska enkla, men det gör dem inte tandlösa:

  • Var snäll mot dig själv när det känns jobbigt.
    Kräv inte av dig själv att vara pigg och fräsch hela dagen. Kräv inte av dig själv att allt ska vara roligt hela tiden. Ibland är det motigt och det är okej. Stötta dig själv som du skulle en god vän – med uppmuntran och dunkar i ryggen hellre än kritik och gnäll.
  • Dagsljuset påverkar din biologiska klocka mest av allt.
    Många har senarelagt sina sovtider och behöver stiga upp innan de känner sig utsövda, och det tar några dagar att ställa om den biologiska klockan till nya rutiner – eller längre om du har ställt om mer än någon timme eller två. Många kvällsmänniskor (inklusive ungdomar) flyttar dygnet ganska många timmar under en längre ledighet, och behöver minst ett dygn för att ställa om varje timme de har förskjutit sin sömntid. Det som hjälper mest för att medvetet ställa om kroppsklockan är att få runt en halvtimmes dagsljus på sig varje dag, vilket inte kommer av sig själv här i midvinter-Sverige. Har du lagt dig sent och gått upp sent så hjälper det dig allra mest att komma tillbaka till tidigare tider när du får dagsljus på dig på förmiddagen och senast runt lunchtid. Och det måste inte vara vackert väder och sol för att du ska få effekt, utan även en mulen dag finns det dagsljus som kroppen registrerar!
  • Regelbundenhet kan vara lättare än att pendla mellan tidiga veckomorgnar och sena helger (det ger det som kallas social jet-lag).
    Det är bra att sova och sova ut, men det du troligen behöver för att kunna göra det är att somna i tid på kvällen, och för att du ska kunna det behöver din dygnsrytm ligga tillräckligt rätt. När du väl håller på att komma in i en bra vardagsrytm igen, kan du kanske tycka att det är värt det att inte vända tillbaka dygnet till jullovsvanorna under lördag och söndag igen, utan försöka ligga lite närmare dina vardagstider. Tumregeln är att 1-2 timmars sovmorgon inte brukar störa dygnsrytmen särskilt påtagligt.
  • Ljus i allmänhet är väckande och får oss att känna oss piggare (och ofta lite gladare).
    Så medan det är en bra idé att sitta med mysbelysning på kvällen och varva ner inför sänggåendet, så kan det hjälpa dig att ha det så ljust du kan där du är på morgonen och under dagen. Och kom ihåg råd två om att vistas i dagsljus varje dag också, det påverkar mer än de flesta av oss tycks tro.
  • Ibland kommer råd som handlar om att planera att börja jobba igen mitt i en vecka så att första veckan inte blir så lång, eller att planera in en ledig dag någonstans. Kanske känns det bra eller motiverande för dig, och isåfall är det ett bra råd. Det är inget som behövs, och jag känner inte till någon vetenskaplig förankring för det (men det kommer nästan alltid direkta frågor på det under intervjuer). Jag tror det handlar om samma sak som när någon ger rådet att planera för nästa semester – att ge oss motivation genom att ha något att se fram emot. Och det för mig till mitt sista råd:
  • Ställ in din vardag så att den är minst okej och gärna bättre.
    Om du bara, bara längtar till nästa semester och inte känner vare sig stimulans, trivsel eller meningsfullhet i din vardag, så tror jag att det som hjälper dig mest är att fundera över vad du kan göra för att få en vardag du trivs bättre med. Att lägga tid och resurser på den vardag de flesta av oss lever i runt 45 veckor av årets 52 istället för bara på semesterveckorna tror jag är klokt. Ja, det är stor fråga, så låt det ta tid och följ råd 1: var snäll mot dig själv!
Kategorier
Slow blog

Radio Sweden om oxveckorna

Igår ringde en mycket trevlig man och berättade att han var reporter på Radio Sweden och ville prata om ”ox weeks”, alltså de för många jobbiga oxveckorna mellan julhelgerna och påsk som vi befinner oss i just nu.

Dave Russells engelskspråkiga reportage hittar du på Sveriges Radios webbplats för Radio Sweden, eller klicka för direktlänk här nedan:

Radio Sweden on ”ox weeks”

Kategorier
Slow blog

Advent 2019

Advent är väntans tider – och förväntans. Vi väntar på julklappar, tomten, julskinka, Jesus, lediga dagar eller snö. Förväntan är härligt, roligt och lite pirrigt, för vi vet ju inte hur det blir sedan, när det vi väntar på har hänt. 

För mig personligen väntar förändring. Jag jobbar just nu mina sista dagar på Stressmottagningen som har varit som mitt andra hem i snart tjugo år. 

Nu vill jag prova att arbeta i primärvård, att arbeta mer digitalt och jobba i mitt eget företag. Jag vet inte riktigt vad det blir sedan, på längre sikt, men jag är förväntansfull!

Glad advent!

Kerstin

Kategorier
Böcker Slow blog Vägen ur utmattningssyndrom

Svenska Psykiatrikongressen 2019 och Beteendeterapeutiska Föreningens Årskongress 2019

Idag 15 mars 2019 är jag och min kollega Giorgio Grossi och presenterar vår bok Vägen ur utmattningssyndom – eller snarare dens innehåll – för kollegor i branschen som bjudit in oss till två olika kongresser:

Svenska Psykiatriska Föreningen (SPF) är en intresseförening för läkare som huvudsakligen är verksamma inom psykiatrin. Föreningen är både specialistförening och sektion inom Svenska Läkaresällskapet.

Beteendeterapeutiska Föreningen (BTF) har som ändamål att sprida information om beteendeterapi och alla medlemmar har grundläggande psykoterapiutbildning inom kognitiv beteendeterapi.

Vi ses kanske där?

Kategorier
Böcker Slow blog Vägen ur utmattningssyndrom

Skilj på stress och utmattningssyndrom

Stressad, mer stressad…

Ja, vad kommer sedan? Tja, ”ännu mer stressad” tänker jag. Stress är ingen sjukdom utan en varningssignal eller en riskfaktor.  Om man fortsätter att vara stressad under lång tid – månader eller år – utan att få tillräcklig återhämtning emellanåt, så finns det risk för att utveckla ohälsa. Och den ohälsan kan vara av många olika slag.

Många som stressar för mycket och återhämtar sig för lite under en period av livet, kommer till en punkt där stressymtom som mental och fysisk uppvarvning, ytlig andning, spänningar, störd nattsömn och tillfälliga kognitiva symtom börjar övergå i allt mer påtagliga hälsobesvär. Spänningarna ger värk, uppvarvningen problem med magen, de störda nätterna kan utvecklas till insomni, den ytliga andningen kan ge tryck över bröstet och ångest. Vissa blir mer infektionskänsliga. Det finns forskning som pekar mot en stor mängd olika symtom och diagnoser som kan kopplas till stress, såväl fysiska som psykiska. Stress innebär ett så generellt slitage på hela vårt system, att det tycks vara olika delar av det som brister först hos olika individer.

Detta innebär två saker:

1. Stresshantering kan förebygga väldigt många olika typer av ohälsa.

2. Utmattningssyndrom är  bara en av många olika ohälsokonsekvenser som kan (men inte måste) följa av långvarig stress.

Så om du, eller din patient, mår dåligt efter långvarig stress/överbelastning, så är det mycket viktigt att noggrant utreda vilken ohälsa du/hon/han har utvecklat så att du/hon/han kan få rätt hjälp. Trötthet och kognitiva symtom är vanligt vid många olika diagnoser,  inte bara vid utmattningssyndrom. En bedömning av helhetsbilden, av vad som är mest framträdande symtom och att tvärdiagnosticera (att undersöka om någon annan diagnos bättre förklarar symtomen) är avgörande för att kunna få rätt hjälp.

Låter det krångligt? På Stressmottagningen där jag arbetar har vi tagit fram en kort film som förklarar och visar det på ett lätt sätt!

 

Kategorier
Böcker Vägen ur utmattningssyndrom

Vägen ur utmattningssyndrom (2018)

Vägen ur utmattningssyndrom – hantera det som är och ta dig dit du vill
av Giorgio Grossi och Kerstin Jeding, Natur & Kultur 2018

Vi är gjorda för att hantera stress. Stress hjälper oss att leva och överleva. Men när vi stressar för mycket, för ofta och utan möjlighet till återhämtning, sliter det på kroppen och idag är stress den främsta anledningen till sjukskrivning.

Den här boken vänder sig till dem som överbelastat sig en längre period och utvecklat utmattningssyndrom.

Leg. psykolog Kerstin Jeding och leg psykoterapeut Giorgio Grossi har arbetat med och forskat kring utmattningssyndrom och stressrelaterad ohälsa i närmare tjugo år. Här delar de med sig av de kunskaper som redan hjälpt många. De förklarar vad utmattningssyndrom är, hur det uppkommer och hur det yttrar sig – och framförallt lär de ut verktyg och övningar för att komma ur det.

Boken innehåller bland annat konkreta metoder för att hushålla med energi, tekniker för att sova bättre och verktyg för att hantera tankar, känslor eller kroppsförnimmelser som känns svåra.

Läs mer om boken i andra inlägg här.

Kolla om boken finns på ditt bibliotek, köp den i bokhandeln eller hos internetbokhandlarna Bokus och Adlibris.

Boken finns också som e-bok hos till exempel Bokus.

ISBN 978-91-27-82338-0

 

Kategorier
Böcker Vägen ur utmattningssyndrom

Vägen ur utmattningssyndrom i åtta lagom stora tuggor

En elefant är enormt stor och kan väga upp till fem ton. Hur skulle man kunna äta en elefant? Jo, en tugga i taget.

Ett utmattningssyndrom kan vara som en stor, tung elefant. Vi vet att viljan (och behovet) att direkt komma till rätta med många olika delar av utmattningssyndromet ofta finns hos den som är sjuk, men det är inte möjligt. Du behöver välja att fokusera på en sak i taget.

Vår bok Vägen ur utmattningssyndrom har tre steg som i sin tur är uppdelade i tillsammans åtta lagom stora tuggor. Vårt råd är att ta en tugga i taget, och låta det ta en vecka eller mer att bli klar med tuggan innan du tar dig an nästa munsbit.

Steg 1: Sluta springa

  • Tugga 1: Vad kan jag förändra och vad behöver jag acceptera?
  • Tugga 2: Kontakt med nuet
  • Tugga 3: Acceptans
  • Tugga 4: Förhåll dig till tankarna

Steg 2: Återhämta dig

  • Tugga 5: Bygg upp din energi
  • Tugga 6: Förbättra din sömn

Steg 3: Hitta balansen

  • Tugga 7: Vad är meningsfullt för dig?
  • Tugga 8: Att omsätta värderingar i handling

Är du redo att ta det första steget?

Kolla om boken finns på ditt bibliotek eller köp den på bokhandeln, Adlibris eller Bokus.

Kategorier
Böcker Vägen ur utmattningssyndrom

På bokmässan 2018

Eftersom min kollega Giorgio Grossi och jag just gett ut vår bok Vägen ur utmattningssyndrom så kommer vi att delta i Bokmässan i Göteborg 27-30 september 2018.

fredagen 28/9 klockan 15:30 hittar du oss på Psykologiscenen (C04:32):

Vägen ur utmattningssyndrom: Vi är gjorda för att hantera stress – den hjälper oss att leva och överleva. Men för mycket, för ofta och utan möjlighet till återhämtning sliter på kroppen och är idag den främsta anledningen till sjukskrivning. Två av Sveriges främsta forskare och kliniker inom området; Giorgio Grossi och Kerstin Jeding, samtalar med psykolog Anna Bennich om den farliga stressen och om hur vi kan hantera utmattningssyndrom och ta oss ur det.”  Arrangör: Natur & Kultur

fredagen 28/9 kl 13 och på lördagen 29/9 kl 13 finns jag på workshopscenen (E03:32) och pratar om sömn.

Sömnskola: Kerstin Jeding lär dig mer om sömn och hur du kan främja din sömn med olika tekniker. Till vardags arbetar Kerstin som legitimerad psykolog och är dessutom vice VD på Stressmottagningen i Stockholm.”

Min kollega Giorgio Grossi kommer att ha stresshanteringsworkshoppar både på fredagen (kl 12 samt kl 17) och lördagen (kl 12) på workshopscenen.

Hoppas vi möts där!

Kategorier
Böcker Vägen ur utmattningssyndrom

NY BOK: Vägen ur utmattningssyndrom

Nu i september 2018 kommer boken om utmattningssyndrom som jag skrivit tillsammans med Giorgio Grossi som är docent i medicinsk psykologi och legitimerad psykoterapeut.

Giorgio och jag har arbetat tillsammans i många år och leder bland annat behandlingsgrupper tillsammans på Stressmottagningen. Allt vi lärt oss från vår yrkesutbildning, vår forskning, våra kollegor och allra särskilt från våra patienter har vi försökt koka ner till en självhjälpsbok som vi hoppas ska vara lätt att följa för någon som känner igen sig i diagnosen utmattningssyndrom.

Först skriver vi om vad som är stress och vad som är utmattningssyndrom (Stressmottagningen har tagit fram en film om detta, se här). Och sedan delar vi upp våra verktyg i tre steg du kan följa:

  1. Sluta springa
  2. Återhämta dig
  3. Hitta balansen

Vår förhoppning är att någon som känner igen sig i utmattningssyndrom snabbt ska få god hjälp genom att ta del av vår bok. Vi hoppas också att kollegor runtom i landet får avlastning genom att få ett färdigt behandlingsupplägg för sina utmattade patienter.

Kolla om boken finns på ditt bibliotek eller köp den i bokhandeln eller hos internetbokhandlarna Bokus och Adlibris.