Kategorier
Uncategorized

Oxveckor

Nu är den här – raksträckan mellan jul och påsk. Sedan gamla tider kallar vi dessa veckor för oxveckorna, kanske för att det känns som att vi drar ett extra tungt lass just nu och får kämpa som bondesamhällets starka och envisa arbetsdjur med sänkt huvud. För vissa är det tyngsta själva omställningen att komma igång igen efter julhelgens långa ledighet, för någon annan är det midvintermörkret och för ytterligare någon handlar det mest om tanken på att det inte kommer någon enda helgdag förrän i april när påsken kommer.

Det är inte tunga veckor för alla. Det finns de som älskar omstartskänslan av ett nytt år och terminsstart. Andra har haft en jobbig jul – det har varit intensivt, ensamt eller svårt– och tycker det är skönt att vardagens rutiner kommer igång igen. Sedan finns ju dessutom sådana som älskar ledigheten lika mycket som vardagslunken.

Jag påminns om oxveckorna varje år när media rapporterar om dem (se till exempel https://kerstinjeding.se/radio-sweden-om-oxveckorna/).

De goda råden är ganska enkla, men det gör dem inte tandlösa:

  • Var snäll mot dig själv när det känns jobbigt.
    Kräv inte av dig själv att vara pigg och fräsch hela dagen. Kräv inte av dig själv att allt ska vara roligt hela tiden. Ibland är det motigt och det är okej. Stötta dig själv som du skulle en god vän – med uppmuntran och dunkar i ryggen hellre än kritik och gnäll.
  • Dagsljuset påverkar din biologiska klocka mest av allt.
    Många har senarelagt sina sovtider och behöver stiga upp innan de känner sig utsövda, och det tar några dagar att ställa om den biologiska klockan till nya rutiner – eller längre om du har ställt om mer än någon timme eller två. Många kvällsmänniskor (inklusive ungdomar) flyttar dygnet ganska många timmar under en längre ledighet, och behöver minst ett dygn för att ställa om varje timme de har förskjutit sin sömntid. Det som hjälper mest för att medvetet ställa om kroppsklockan är att få runt en halvtimmes dagsljus på sig varje dag, vilket inte kommer av sig själv här i midvinter-Sverige. Har du lagt dig sent och gått upp sent så hjälper det dig allra mest att komma tillbaka till tidigare tider när du får dagsljus på dig på förmiddagen och senast runt lunchtid. Och det måste inte vara vackert väder och sol för att du ska få effekt, utan även en mulen dag finns det dagsljus som kroppen registrerar!
  • Regelbundenhet kan vara lättare än att pendla mellan tidiga veckomorgnar och sena helger (det ger det som kallas social jet-lag).
    Det är bra att sova och sova ut, men det du troligen behöver för att kunna göra det är att somna i tid på kvällen, och för att du ska kunna det behöver din dygnsrytm ligga tillräckligt rätt. När du väl håller på att komma in i en bra vardagsrytm igen, kan du kanske tycka att det är värt det att inte vända tillbaka dygnet till jullovsvanorna under lördag och söndag igen, utan försöka ligga lite närmare dina vardagstider. Tumregeln är att 1-2 timmars sovmorgon inte brukar störa dygnsrytmen särskilt påtagligt.
  • Ljus i allmänhet är väckande och får oss att känna oss piggare (och ofta lite gladare).
    Så medan det är en bra idé att sitta med mysbelysning på kvällen och varva ner inför sänggåendet, så kan det hjälpa dig att ha det så ljust du kan där du är på morgonen och under dagen. Och kom ihåg råd två om att vistas i dagsljus varje dag också, det påverkar mer än de flesta av oss tycks tro.
  • Ibland kommer råd som handlar om att planera att börja jobba igen mitt i en vecka så att första veckan inte blir så lång, eller att planera in en ledig dag någonstans. Kanske känns det bra eller motiverande för dig, och isåfall är det ett bra råd. Det är inget som behövs, och jag känner inte till någon vetenskaplig förankring för det (men det kommer nästan alltid direkta frågor på det under intervjuer). Jag tror det handlar om samma sak som när någon ger rådet att planera för nästa semester – att ge oss motivation genom att ha något att se fram emot. Och det för mig till mitt sista råd:
  • Ställ in din vardag så att den är minst okej och gärna bättre.
    Om du bara, bara längtar till nästa semester och inte känner vare sig stimulans, trivsel eller meningsfullhet i din vardag, så tror jag att det som hjälper dig mest är att fundera över vad du kan göra för att få en vardag du trivs bättre med. Att lägga tid och resurser på den vardag de flesta av oss lever i runt 45 veckor av årets 52 istället för bara på semesterveckorna tror jag är klokt. Ja, det är stor fråga, så låt det ta tid och följ råd 1: var snäll mot dig själv!